Wednesday, January 10, 2007

Με σαρδέλα την βγάζουν οι πλούσιοι...


Δείξανε ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, στην τηλεόραση της Σουηδίας, και μ’ αυτό καταγίνομαι τις τελευταίες μέρες... γι αυτό γράφω περισσότερο στο σουηδικό blog.

Για πρώτη φορά ανοίξανε τις πόρτες, και των σπιτιών και των οικογενειών, αλλά, ακόμα, και των επιχειρήσεών τους, για την κάμερα της δημοσιότητας, η μεγαλύτερη οικογένεια της Σουηδίας στον χώρο της οικονομίας και βιομηχανίας.
Το οικογενειακό όνομα Wallenberg, που σήμερα βρίσκεται στην πέμπτη γενεά, και των οποίων οι άντρες λέγονται Peter, Marcus και Jacob ανοίξανε την καρδιά τους. Σχεδόν, δηλαδή!

Πού να την ανοίξουν όλη; Ούτε εμείς οι θνητοί το κάνουμε, πόσο μάλλον αυτοί!

Όσα και να γράψω γι αυτούς τελειωμό δεν έχουν... και δυσκολεύομαι να ξεκινήσω..

Πάντως αντίστοιχοι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν.
Ποια οικογένεια μεγαλοκεφαλαιούχοι συμβάλουν στην ανάπτυξη της βιομηχανίας, θα μου πεις για ποια βιομηχανία μιλάμε, τώρα, αλλά έστω στην οικονομία της Ελλάδας;
Υπάρχει τέτοια οικογένεια; Να έχει κρατήσει πέντε γενεές; Έστω τέσσερις; Έστω τρεις...;

Με βρίσκω τελείως αδιάβαστη…
Της ίδιας της χώρας μου την οικονομία δεν ξέρω και ξέρω της Σουηδίας, και αυτό με υποτιμά!

Για έναν Κοσκοτά μόνο έχω ακούσει μα αυτόν τον κυνηγήσανε, ποιοι, δεν ξέρω! Πάντως μόνο αρνητικά έχω ακούσει γι αυτόν, παλιά!

Θα μου πεις και για τους Wallenberg ακούς θετικά, στην Σουηδία;

Ασφαλώς όχι!
Για πλούσιους τους θεωρούν, αν και ποτέ δεν κατατάχτηκαν μέσα στους 100 πλουσιότερους της χώρας...
Και τους πλούσιους τους μισούμε γενικά, τους φθονούμε, τους καταδικάζουμε, τους πυροβολούμε με το μίσος μας, κι αν είναι δυνατόν τους τουφεκίζουμε κιόλας...

Αυτό, πάντως, που μου ‘κανε την μεγαλύτερη εντύπωση είναι ότι ένας από τους παλιούς Wallenberg (της τρίτης γενεάς) δεν καταλάβαινε την ερώτηση του ρεπόρτερ, αν αγαπά τα λεφτά!
-Τι εννοείς, ρωτούσε ο παππούς, τα λεφτά είναι ένα μέσο πληρωμής, απαντούσε...
Σε κάποιο σημείο και με κάπως λυπημένο ύφος είπε, μάλιστα, και το εξής:
-Το ξέρω ότι δεν θα το πιστέψει κανείς αλλά χρόνια «σαρδελοβδομάδα» έχουμε!
(kronisk sillvecka =με σαρδέλα την περνάμε)

Εσείς το πιστεύετε;
Εγώ ναι!

(Στην φωτογραφία με τον Jacob Wallenberg, τον έναν από την πέμπτη γενεά)